052-2411114 [email protected]

התביעה שהאשימה תושב חיפה בדריסתו של הולך רגל במעבר חציה, נאלצה להגיע להסדר טיעון מקל במיוחד, בעקבות כשלים ראייתיים. בין היתר: דיסק שתיעד את התאונה נעלם, ומהעדויות בבית המשפט התברר כי הנפגע, ממנו נדף ריח של אלכוהול, כלל לא חצה את הכביש במעבר חציה

בינואר 2013 נהג מ"מ ברכב הרנו שלו בחיפה, מכיוון רחוב הנביאים לכיוון מעלה השחרור. לפי כתב האישום שהוגש נגדו על ידי לשכת תביעות תנועה במשטרת מחוז חוף, הוא נהג באופן רשלני ולא הבחין בהולך רגל בן 62 שחצה את הכביש במעבר חצייה, פגע בו עם חזית הרכב והעיף אותו לכביש. הולך הרגל נפגע קשה ונגרמו לו חבלות רבות, שהובילו לאשפוזו בבית לוינשטיין לצורך שיקום. כתוצאה מהתאונה הוא נותר נכה.

כבר בחקירתו הראשונה, מ"מ הכחיש כי דרס את הולך הרגל במעבר חציה, אולם למרות זאת בכתב האישום נטען אחרת. אלא שסנגורו של הנהג, עו"ד אמיר בר דיין, גילה בחומר הראיות מספר כשלים ראייתיים. בין היתר, בחומר הראיות היו שני דיסקים עם סרטונים שתיעדו לכאורה את התאונה הקשה, אולם לידיו של עו"ד בר דיין הגיע דיסק אחד בלבד, בעוד שהדיסק השני נעלם. זאת ועוד, לאחר שהחל שלב ההוכחות בבית המשפט, התברר מהעדויות כי התאונה אכן לא התרחשה במעבר חציה, וכי מהולך הרגל שנפגע נדף ריח של אלכוהול.

באחד הדיונים, שופטת בית משפט השלום לתעבורה בחיפה, כרמית פאר גינת, הורתה לתביעה להיפגש עם עו"ד בר דיין, לסכם את הכשלים הראייתיים ולשקול את עמדתה באשר לתיק. בעקבות הכשלים שהוצגו לתביעה, הצדדים הגיעו להסדר טיעון שהוצג בפני השופטת. התביעה ציינה כי הסדר הטיעון התקבל עקב כשלים ראייתיים, והוסיפה כי מצבו הבריאותי של הנפגע השתפר בינתיים, מה גם שלבני משפחתו אין כל עמדה באשר להסדר הטיעון והם משאירים את שיקול הדעת בנושא זה להחלטת בית המשפט. עו"ד בר דיין הוסיף והרחיב לגבי הכשלים הראייתיים, וחזר על הטענה לפיה אחד הדיסקים נעלם, מה גם שהתאונה לא התרחשה במעבר חציה כפי שנטען בכתב האישום.

השופטת פאר גינת כיבדה את ההסדר וציינה בהחלטתה: "היעלמותו של דיסק זה הינה משמעותית. תיעוד אירוע התאונה היה בו כדי לשפוך אור על האירוע נשוא כתב האישום ומשאבד תיעוד זה – הרי שקיימים ליקום משמעותיים בחומר החקירה". השופטת ציינה עוד, כי עולה מחומר הראיות ומהעדויות שהולך הרגל לא חצה את הכביש במעבר חציה, והוסיפה לטובתו של הנאשם, כי הוא איש משפחה, עובד ציבור המבצע פעולות הוצאה לפועל מטעם משרד המשפטים.

בהתאם להסדר הטיעון, השופטת גזרה על הנאשם חודש מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות, מאסר על תנאי, פסילת רישיון הנהיגה שלו ל-18 חודשים, וכן 1,500 שקל קנס.